Music in History

Go to content

Main menu

historical tunings

addendum




under constraction

 
 

                                   Equal temperament vs. meantone

4)  uniqual temperament   (άνισο συγκερασμένο σύστημα)

Ο όρος αναφέρεται στο σύστημα meantone και στις παραλλαγές του.

To διάστημα wolf (wolf interval)
Είναι μια διάφωνη 5η ( η οποία σημειώνεται σαν 6η ελαττωμένη: συνήθως πρόκειται για το διάστημα G#-Eb) που υπάρχει σε όλα τα άνισα συγκερασμένα συστήματα, όπως είναι το meantone

5) Well temperament  (καλοσυγκερασμένο σύστημα)

Είναι κάθε σύστημα στο οποίο οι λόγοι των διαστημάτων δεν είναι ίσοι , προσεγγίζουν όμως τους λόγους που χρησιμοποιούνται στο just intonation. Τα καλοσυγκερασμένα συστήματα δεν έχουν διαστήματα wolf.
Αν και τα καλοσυγκερασμένα συστήματα χρησιμοποιήθηκαν κυρίως στην εποχή του Μπαρόκ, υπάρχει περιγραφή για πρώτη φορά από τον Arnolt Schilk ( 1460-1522), ως πρακτική οδηγία κουρδίσματος για τα εκκλησιαστικά όργανα.
Το πρόβλημα με το κούρδισμα του J.S.Bach
Από τότε που ο J. Murray Barbour έδειξε ότι ο J.S.Bach χρησιμοποιούσε μάλλον κάποιο καλοσυγκερασμένο σύστημα κι όχι το ισοσυγκερασμένο ξεκίνησε ένας προβληματισμός : Ποιο καλοσυγκερασμένο σύστημα χρησιμοποίησε ο Bach? Από το 1960 έως σήμερα έχουν γίνει πολλές προσπάθειες με διάφορους τρόπους ( επιστημονικούς και μη- επιστημονικούς) για την προσέγγιση του θέματος, μιας και ο ίδιος ο Bach δεν έχει αφήσει καμία πληροφορία πάνω στο θέμα. Μάλιστα, ορισμένοι υποστηρίζουν ότι δε χρησιμοποιούσε μόνο ένα σύστημα. Κάποιοι άλλοι ότι ο Bach προτιμούσε το ισοσυγκερασμένο σύστημα , πράγμα που δε φαίνεται να ισχύει. Το θέμα παραμένει ανοιχτό έως σήμερα.

                           Gioseffo Zarlino. Illustration from Le istitutioni harmoniche
                                        
a keyboard with 19 keys per octave.

Σημείωση: Οι σύγχρονοι μουσικοί, ενδεχομένως, να μην μπορούν να αντιληφθούν σε μεγάλο βαθμό τις διαφορές μεταξύ των κουρδισμάτων. Αν συμβαίνει κάτι τέτοιο - μάλλον - δε θα πρέπει να ανησυχούν,  αφού όχι μόνο η εκπαίδευσή τους, αλλά και η ίδια η μουσική, όπως τη γνωρίζουμε σήμερα, στηρίζονται σε συγκεκριμένα δεδομένα όσον αφορά  στις προδιαγραφές των οργάνων  και στο σύστημα κουρδίσματος  που χρησιμοποιείται στις μέρες μας.  Όσο περισσότερα συστήματα προσπαθήσει να χρησιμοποιήσει κάποιος, ίσως τόσο μεγαλύτερη σύγχηση θα προκαλέσει.


Πηγές
1. Claudio Di Veroli :Unequal temperaments, theory, history and practice

2. Tuning and Temperament A Historical Survey J. Murray Barbour
East Lansing Michigan State College Press 1951

3. Willi Apel :Harvard dictionary of music, second edition eighth printing

4.R C Bickerton FRCS G S Barr FRCS North Staffordshire Royal Infirmary, Stoke-on-Trent

5.Κλίμακες και Κουρδίσματα Κώστας Μόσχος.
Κύκλος Διαλέξεων Μουσικής Ακουστικής ΙΕΜΑ 9/ 2/ 2011

6. http://www.rollingball.com/TemperamentsFrames.htm

 
Back to content | Back to main menu